1 op de 6 borden overbodig in Kaag en Braassem

De gemeente Kaag en Braassem gaat flink snijden in het aantal verkeersborden. Binnenkort worden tussen 550 en 850 van de 3300 borden verwijderd. Andere gemeenten volgen. Dat betekent dat minimaal één op de zes verkeersborden die nu in Kaag en Braassem staat, overbodig is. Het gaat in de meeste gevallen om borden met een boodschap die al op een andere manier duidelijk is voor de weggebruiker. Bijvoorbeeld een stopbord bij een oversteek waar ook al een zebrapad en haaientanden aanwezig zijn. In sommige gevallen gaat het om borden met daarop verkeerde informatie, zoals verkeersborden met een onjuiste maximumsnelheid.

“Schrikken is overdreven”, zegt wethouder Herman Haarman (verkeer). “Maar toen ik het aantal overbodige verkeersborden hoorde dacht ik wel: dat is veel. Je wordt geacht om alle verkeersborden in je op te nemen. Te veel impulsen van onnodige platen zijn niet bepaald bevorderlijk voor de verkeersveiligheid. Daarom is het belangrijk dat we snel aan de slag gaan met het verwijderen van die borden.” Ook andere gemeenten in het Groene Hart onderzoeken de zin- of onzin van verkeersborden in de regio. Wethouder Bert Vermeij en Raadlid Ben van Winden (D66-VVD) van Oudewater maakten zich vorig jaar al hard voor het verwijderen van nutteloze borden. Daardoor zijn er 50 verkeersborden verwijderd in die gemeente.

Database
De gemeente Zuidplas heeft een digitale database waarin te zien is welke borden vervangen, verwijderd of verplaatst moeten worden. Zuidplas wil binnen twee jaar alle onnodige borden verwijderen. Krimpenerwaard, tot slot, gaat deze zomer onderzoek doen naar het nut van de verkeersborden. Honderden, misschien wel ruim duizend overbodige verkeersborden in Kaag en Braassem. Dat lijkt veel, maar de gemeente is daarin allerminst een uitzondering, meent Frans Heijnis van verkeerskennisplatvorm CROW. Hij deed samen met gemeenten en marktpartijen onderzoek naar beheer van verkeersborden. Een van de conclusies: veel gemeenten hebben te maken met een wildgroei aan borden. “Het verwijderen daarvan gebeurt steeds vaker”, zegt Heijnis. “Gemeenten krijgen meestal de opdracht om een bepaald percentage van de verkeersborden te verwijderen. In de meeste gevallen gaat dat om 15 tot 28 procent van het aantal borden.” Ongeveer dezelfde percentages als in Kaag en Braassem dus. “Het weghalen van borden is ook een bezuinigingsmaatregel”, zegt Heijnis. “Verwijderde borden hoeven immers niet meer te worden onderhouden.” (bron:ad.nl)