NDW-verkeersbordendatabase gebruiksvriendelijk? Echt niet!

Als experts in verkeersborden keken we uit naar de lancering van de open verkeersbordendatabase van het Nationale Databank Wegverkeersgegevens (NDW) afgelopen zomer. Toen het bestand met alle RVV verkeersborden eenmaal beschikbaar was, zijn we de database en de mogelijkheden gelijk gaan testen. Onze conclusie: het bestand is niet bepaald gebruiksvriendelijk, maar biedt met de nodige kunstgrepen absoluut mogelijkheden.

door: Joris Helweg, verkeerskundig data-analist

NDW-verkeersbordenbestand als open data te downloadenWe wilden uitzoeken wat de NDW-database biedt en hoe gebruiksvriendelijk deze is. De RVV-bordgegevens kunnen namelijk heel aantrekkelijk zijn voor wegbeheerders die willen starten met de opbouw van een bordendatabase of met bordenbeheer. We hebben daarom een proefdownload gedaan en de data onder de loep genomen. Dit zijn onze bevindingen:

Minpunten:
1. Downloaden is een crime. Als wegbeheerder wil je de bordgegevens van alle RVV-borden in je gemeente in een keer kunnen opvragen. Maar dat is niet mogelijk. Ten eerste is er een downloadmaximum van 100-200 borden tegelijk en ten tweede kun je niet selecteren op gemeente. Je moet alle borden downloaden. Daarna is het pas mogelijk om een selectie te maken.
2. Gekoppeld beeld niet bruikbaar voor beheer. De fotolink bij elk bord leidt niet naar een foto van het betreffende bord in z’n omgeving, maar naar een uitgesneden fotootje op postzegelformaat van het bord, zonder omgeving. Alle borden met bijvoorbeeld bordcode B01 hebben een link naar dezelfde algemene foto van de B01. De gelinkte foto is eerder een bordpictogram dan een foto. Niet echt bruikbaar voor beheer.
3. Data conform RVV. Het lastige van de NDW-dataset is dat de borden de bordcode uit het RVV meekregen en niet de industriecode zoals gebruikelijker is. De RVV-bordcode is minder specifiek en geeft bijvoorbeeld bij snelheidsborden niet aan om welke maximumsnelheid het gaat. Dat geldt voor meerdere bordcategorieën. Ook ontbreken de onderborden.
4. Niet op zichtzijde (op de gradenboog). Wil je een database kunnen gebruiken, bijvoorbeeld om verkeersmaatregelen te controleren, dan is het belangrijk dat je weet wat de rijrichting en zichtzijde is. In het NDW-bestand staan de borden niet op zichtzijde gedraaid. Voor het controleren van de verkeersmaatregel is dit wel essentieel.

Het goede nieuws
Bij Ronnico hebben we uiteindelijk alle borden weten te downloaden. De data hebben we daarna opgeslagen in onze beheerapplicatie SignCloud. Ook hebben we het downloadproces geautomatiseerd. Zodra de database van de NDW een update heeft, worden de borden in ons systeem direct bijgewerkt.

Ontbrekende data aanvullen
In SignCloud kunnen we de borden zichtbaar maken in de BGT, zodat je er als wegbeheerder ook echt wat aan hebt. Ook kunnen we de gegevens aanvullen die nu nog missen, zoals:
• Juiste richting zichtzijde
• Teksten op losse onderborden
• RVV-bordcode omzetten naar industriële modelnummer
• Onderborden toevoegen aan dataset.

Bestaande bordendata vergelijken met NDW
Daarnaast zijn we van plan om een vergelijk-‘tool’ te maken waarmee de verschillen tussen bordendata van Ronnico of onze klanten en de NDW-data kunnen vergelijken. Zeker interessant als de bestaande data alweer wat verouderd is. De insteek is om dit verschil visueel te maken in de kaart, waardoor verschillen direct in het oog springen, vanuit elk zoom-niveau. Zo worden de ‘hot spots’ meteen duidelijk.